Vervoersplan GVB 2025 belooft geen verbeteringen
Op de aankomende vergadering van het stadsdeel (14 mei) staat ter kennisname het Vervoersplan van het GVB. Het roept bij Méérbelangen enkele kritische vragen op.
Ten eerste: het proces. De centrale stad schrijft dat de ambtenaren 18 april de consultatieversie van het Vervoerplan 2025 hebben ontvangen, met het verzoek voor 1 mei naar GVB te reageren. Dat is te kort, volgens de gemeente, vanwege “afstemming met bestuur en het lokaal bestuur van de stadsdelen. De geboden tijd (krap twee weken, deels in meireces) voor deze consultatie is daarmee voor de gemeente niet werkbaar.” Het is bovendien niet de eerste keer, “Vorig jaar werd bij Vervoerplan 2024-2 ook twee weken geboden, we hebben toen ook aangegeven dat dit niet werkbaar is. Het is vervelend dat het probleem zich nu herhaalt.”
Het zal nu een plan onder voorbehoud zijn, de Vervoerregio zegt dat de gemeente voldoende tijd moet krijgen, “Zo zal bij impactvolle voorstellen lokaal bestuur ook de stadsdeelcommissie willen horen over de plannen. Voor Vervoerplan 2026 vragen wij dan ook om een reactietermijn van minimaal 8 weken exclusief reces.”
Méérbelangen wil meepraten en vindt (dus net als de gemeente) dat het GVB sneller moet leveren. Géén voldongen feiten.
Ten tweede: de dienstverlening. Het OV-plan zegt braaf “Tevens is het uitgangspunt dat de productie minimaal op het niveau van Vervoerplan 2024-2 gehandhaafd blijft”. Dat geeft de indruk dat de dienstverlening hetzelfde blijft en/of beter wordt. Verderop staat echter “In Vervoerplan 2024 zijn de routes van een aantal lijnen aangepast vanwege het personeelstekort. Het gaat om de tramlijnen 14 en 24 en buslijnen 41, 43 en 65 waarbij delen van de route vervallen zijn. In vervoerplan 2025 gaan we uit van handhaven van deze aanpassingen.”
Anders gezegd: het is vorig jaar verslechterd en het GVB kan dat ook dit jaar niet herstellen. Het GVB doet geeft geen garanties dat het in 2026 beter wordt, zoals blijkt uit de volgende beleidsblaba: “Het is nu nog niet aan te geven wat van [het OV-plan 2026] de uitwerking is op de in 2024 gewijzigde lijnen. Het eventueel terugdraaien van de wijzigingen uit Vervoerplan 2024 is daarmee mogelijk niet toekomstvast.” Andere woorden voor: we zeggen niks toe.
Voor Oost komt er een buslijn bij: “tussen IJburg Strandeiland en Station Bijlmer ArenA.” Maar: “Om deze extra productie op te vangen binnen het afgesproken niveau is het helaas nodig aanpassingen te doen op andere buslijnen.”
Omdat de geringe GVB-productiviteitsverbeteringen alleen lijken te zijn op de metro en de tram en niet op de bus (die grote delen van Oost bedient) is Méérbelangen kritisch over de GVB-plannen.